Zoeken

Druk op geluk

Bijgewerkt: 14 mrt 2019

Waarom je niet altijd gelukkig hoeft te zijn



Wie wil er nu niet gelukkig zijn? Natuurlijk wil je dat! Het houdt ons als maatschappij meer dan ooit bezig! Honderden artikels vertellen je de geheimen om gelukkig zijn. Gelukkig zijn lijkt zelfs meer en meer een plicht te worden. Is dat nog wel gezond? Is het wel echt? Maakt die druk op gelukkig zijn ons niet juist ongelukkig?

Gezonde voeding, voldoende sporten en een positieve instelling. Overal waar je kijkt wordt er enorm gehamerd op deze zaken. Het lijkt alsof gelukkig zijn de norm is geworden, wanneer je hier niet aan voldoet, ben je niet normaal. Dan ben je negatief ingesteld. Of je doet niet genoeg je best. Dit terwijl er net veel mensen uit de geluksboot vallen. Want continu gelukkig of tevreden zijn, dat is helaas een utopie.


Hieronder geef ik je 5 redenen waarom het goed is je af en toe eens slecht te voelen.


1: Gun je hormonen rust en afwisseling


Geluk is een hormonale toestand: wanneer we ons gelukkig voelen zijn we meestal ruim voorzien van serotonine, dopamine, oxytocine,… Het ding met hormonen is, dat deze telkens een balans zoeken. Wanneer je bepaalde hormonen veel hebt aangemaakt, zullen ze daarna ook een stuk minder aangemaakt worden, waardoor je je net even wat slechter voelt. Denk maar aan mensen die heel intens blij kunnen zijn. Deze mensen kunnen een tijdje later ook weer heel intens verdrietig of kwaad zijn. Daarnaast gaan we ook enige tolerantie voelen wanneer we dezelfde hormonen wat te veel aanmaken. Denk maar aan adrenalinejunks die steeds meer en meer adrenaline zoeken. Dit is trouwens exact wat er gebeurd wanneer je drugs inneemt. Deze stimuleren vaak ook geluks-hormonen, of zorgen dat we er belachelijk veel aanmaken. Omdat ons lichaam dit hierna compenseert met periodes van heel slecht voelen, heeft een verslaafde steeds meer drugs (geluk) nodig. Deze proporties kan het op de natuurlijke manier nooit aannemen. Maar het moet gewoon in balans zijn. Soms een beetje meer geluk, soms een beetje meer angst, of verdriet. Doordat we andere emoties voelen, door de afwisseling, zullen we niet te snel ‘gewend’ geraken aan het geluksgevoel, waardoor we langer terug blij kunnen worden van kleine dingen.


2: Weten dat iedereen zich wel eens slecht voelt maakt gelukkiger

Doordat we overal rond ons zien hoe we gelukkig moeten worden, hoe andere mensen gelukkig zijn (bijvoorbeeld door facebook), voelen we ons net ongelukkig. Het lijkt alsof we gefaald zijn in de grote geluksmissie. De drempel om over mindere gevoelens te praten wordt ook steeds groter. Wanneer we het moeilijk hebben, voelen we ons abnormaal, waardoor we een afstand voelen van de maatschappij, van de andere mensen. Wanneer we zaken delen die ons net ongelukkig maken en we merken dat andere mensen hetzelfde ervaren, dan voelen we ons minder alleen. Dan kunnen we het beter relativeren. En dan kunnen we er samen doorheen.


3: Verdriet brengt troost en warmte

Verdriet brengt troost en warmte: wanneer we wenen en iemand ons troost, wanneer het moeilijk gaat en iemand luistert, onvoorwaardelijk, zonder oordeel en toont dat hij of zij er voor ons is, dan voelen we verbondenheid. Een basisgevoel van verbondenheid zorgt ervoor dat we ons emotioneel veilig voelen, het geeft ons het gevoel dat we meer moeilijkheden aankunnen, waardoor we mindersnel van slag zijn bij bepaalde gebeurtenissen en waardoor we sneller kunnen helpen.


4: De pijn aangaan is goed voor het zelfvertrouwen

We hebben het vaak moeilijk met emoties zoals angst, verdriet of kwaadheid omdat het ongemakkelijk is. We weten niet hoe we met deze gevoelens moeten omgaan en zijn er stiekem best wat bang voor. Maar wanneer we deze doorleeft hebben en we vinden een manier om ermee om te gaan door ze te doorleven, erover te praten, ze uit te leven in een zangconcert of een dramatische scène met je katten of je onzichtbare fans als publiek, dan kunnen we ze achteraf beter relativeren of leren we onszelf net beter kennen. We ontdekken misschien een diepere oorzaak, wat we eigenlijk echt willen, of we ontdekken dat het helemaal zo erg niet is. Wat er ook uitkomt, we hebben het zelf opgelost. Wanneer we dus een “emotionele crisis” of moeilijke periode zelf goed kunnen opvangen, dan leren we dat we op onszelf kunnen vertrouwen. Zo durven we meer risico’s nemen en durven we sneller onzekere keuzes te nemen die ons net wel gelukkig maken.


5: Fe slecht voelen is je lichaam dat aangeeft dat er ergens iets niet oké is.

Angst, verdriet, kwaadheid,… Het zijn allemaal manieren van ons lichaam om ons te zeggen dat er iets niet klopt. Wanneer we dit wegduwen en snel vervangen door een positieve emotie, zal deze boodschap zeker nog terugkomen, misschien zelfs harder. Deze emoties zijn er immers voor een reden. Misschien is er nog iets uit het verleden dat we niet verwerkt hebben. Dit kan een grote invloed hebben over hoe we ons op dit moment voelen en gedragen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat ons zelfbeeld nog steeds laag is, door moeilijkheden uit het verleden. Wanneer we ons dan slecht voelen, kan het een signaal zijn van ons onderbewuste dat we er misschien toch iets mee moeten doen, zodat we ons beter in ons vel voelen. Daarnaast kan het zijn dat we ons stiekem niet helemaal gelukkig voelen in onze relatie, onze job of in onze omgeving. Door dit tijdig aan te voelen (door te onderzoeken waar een slecht gevoel vandaan komt) kunnen we vroegtijdig ingrijpen. Wanneer we het laten aanslepen en proberen weg te duwen, zal de bom nog ontploffen, waardoor de effecten ook heftig zijn (ontslag, vechtscheiding,…).


6: Het geeft je veerkracht en life skills

Door de kleine verdriet-ervaringen niet weg te duwen en ermee te leren omgaan, leren we veel vaardigheden aan om zware ervaringen te verwerken. Het helpt ons ook om empathie op te bouwen naar andere mensen toe.


7: Rouwproces: verdriet, angst en woede zijn de weg naar herstel

Natuurlijk rouwproces: Rouwen doen we niet enkel wanneer iemand sterft. We doen het wanneer we een relatie beëindigen, wanneer onze jeugd verliest, wanneer ons wereldbeeld veranderd,… Rouwen bestaat in honderden vormen en maten. Iemand die aangevallen is op straat moet bijvoorbeeld het verlies van veiligheid verwerken, een bepaald beeld van zichzelf,… De ene doorloopt de rouw al wat sneller dan de andere. Maar in elk rouwproces hoor je eerst de situatie te accepteren, de pijn, het verdriet en de kwaadheid te doorleven, voor je klaar bent om met een nieuwe realiteit om te gaan. Wanneer de eerste stappen te snel doorlopen worden, kan dit wel eens heel pijnlijke confrontaties geven in de toekomst. Rationeel kunnen we iets verwerkt hebben, maar ons lichaam moet de kans krijgen om bij te benen. Het is niet omdat we weten dat we niet verdrietig moeten zijn, dat we ons niet verdrietig kunnen voelen. Wanneer je verdrietig bent, ben je verdrietig. En dat is oke.


Je hoeft je dus helemaal niet raar of ziek te voelen wanneer je je eens slecht voelt. Sommige periodes zijn nu eenmaal moeilijker dan de andere. We kunnen niet voltijds gelukkig zijn. Schaam je niet om erover te praten, zo help je niet enkel jezelf, want misschien durft jouw gesprekspartner ook niet te praten over zijn of haar worstelingen. Wanneer jij jezelf open stelt, zal iemand anders dat ook sneller doen.


*Heb je het gevoel dat je echt vaak ongelukkig, bang of boos bent? Voel je je helemaal niet goed meer in je vel? Heb je het gevoel dat niets nog zin heeft? Misschien kan je dan wat extra hulp gebruiken om erdoorheen te geraken. Aarzel niet om contact op te nemen met Wildemonie, een lokaal CAW, of een andere hulpverlener. Blijf er niet mee zitten!





6 keer bekeken

© 2019 Wildemonie